De toegestane redenen om het vasten te verbreken

Vraag:

Wat zijn de toegestane redenen om het vasten te verbreken?

Antwoord:

De toegestane redenen om het vasten te verbreken zijn: ziekte en reizen, zoals is vermeld in de Quraan.

Vanonder de andere redenen is dat een vrouw zwanger is en ze voor zichzelf en haar kind vreest (dat het vasten hen zal schaden). Een andere reden is dat de vrouw borstvoeding geeft en ze voor zichzelf en haar kind (schade) vreest als ze vast.

Een andere reden is dat iemand zijn vasten dient te verbreken om het leven van iemand te redden en zijn vasten dient te verbreken om hem te redden. Bijvoorbeeld, hij vindt een persoon die aan het verdrinken is in de zee, of iemand die omringd is door vuur, en hij moet zijn vasten verbreken om hem te redden – in dit geval mag hij zijn vasten verbreken en hem redden.

Een andere reden zou zijn dat als een persoon zijn vasten moest verbreken om zichzelf te versterken voor jihaad omwille van Allah, dat zou ook een toegestane reden zijn voor hem om zijn vasten te verbreken omdat de Profeet ﷺ tegen zijn metgezellen zei:

“Jullie zullen morgenvroeg de vijand ontmoeten dus het verbreken van het vasten zal sterker voor jullie zijn, verbreek dus jullie vasten.” [Muslim]

Dus als er een toegestane reden is om het vasten te verbreken en een persoon hierdoor zijn vasten verbreekt is het niet nodig dat hij de rest van de dag nog vast. Als het is gebleken dat iemand zijn vasten heeft verbroken om iemand zijn leven te redden, zou hij verder moeten gaan met het eten en drinken zelfs nadat hij hem heeft gered. Dit is omdat hij zijn vasten verbrak omwille van een reden dat het toestaat om het vasten te verbreken, dus is het niet noodzakelijk voor hem om te vasten in dit geval omdat het verbod op het verbreken van het vasten op die dag is opgeheven vanwege de toegestane reden voor het verbreken van het vasten.

Omwille van deze reden ondersteunen wij de meest authentieke mening in deze zaak, welke is dat als een zieke persoon gezond werd gedurende de dag en hij niet vastende was het niet noodzakelijk voor hem is om te vasten. En als de reiziger aankomt bij zijn woonplaats gedurende de dag en hij niet vastende was het niet noodzakelijk voor hem is om te vasten. En als een menstruerende vrouw rein werd gedurende de dag, is het niet noodzakelijk dat zij die dag nog vast. Dit is omdat al deze mensen hun vasten hebben verbroken voor toegestane redenen dus op die dag was het voor hen niet verplicht om te vasten omwille van de toegestane wettelijke reden voor het verbreken van het vasten op die tijd, dus is het niet noodzakelijk voor hen om te vasten.

Shaykh Muhammad Ibn Saalih Al-‘Uthaymien رحمه الله
Sharh Arkaan Al-Islaam deel.2 pg.632
Gepubliceerd door: www.ikhouvanislam.be